Počítačová hra, ktorá ovládla svet. Tetris prežil strastiplnú cestu zo Sovietskeho zväzu do USA
Pred 40 rokmi sovietsky vedec Alexej Pažitnov vymyslel počítačovú hru, ktorá nemala obdobu. Keď sa nudil v práci vo výpočtovom stredisku sovietskeho výskumného ústavu, našiel pre svoje matematické zručnosti nové uplatnenie - spísal počítačovú hru.
Iba ju kopírovali
Prvá, primitívna verzia na sovietskom počítači Elektronika-60, bola hotová 6. júna 1984. Tak sa zrodil Tetris, vo svojej genialite jednoduchá, ale tým zábavnejšia hra plná hlavolamov, ktorej bolo súdené stať sa populárnou po celom svete, napísal server BBC News na svojom ruskojazyčnom webe.
Myšlienka vychádzala z klasickej stolovej hry pentomino, v ktorej treba hranaté geometrické obrazce čudných tvarov presne zložiť svojimi stranami k sebe do súvislej plochy. Tetris uplatnil podobnú ideu - hráč musí umiestniť zmenšujúce sa geometrické obrazce, z ktorých každý pozostáva zo štyroch štvorcov (tzv. tetraminos), do "pohára" tak, aby tvorili plné riadky od okraja k okraji.
Skutočnosť, že v Sovietskom zväze v tom čase osobné počítače takmer neboli, nezabránila v rozšírení hry. Donekonečna sa kopírovala z jedného počítača na druhý. Veľmi skoro Tetris okúsil užívateľov nemnohých počítačov po celej krajine.
Budúcnosť hry
Príbeh o tom, ako sa Tetris dostal za železnú oponu, je neuveriteľný. Programátor Henk Rogers v roku 1989, keď pracoval v Japonsku, narazil na hru počas služobnej cesty do Maďarska. Pochopil, že Tetris má veľkú budúcnosť.
Rogers si uvedomoval trhový potenciál sovietskej hry a rozhodol sa ju prispôsobiť nie počítačom, ale prenosným herným konzolám. Ale na to najprv potreboval zakúpiť licenciu, teda získať povolenie autora.
Pátranie po ňom zaviedlo Brita do Moskvy. "Tá cesta bola úplná šialenosť," spomínal Rogers v rozhovore, ktorý BBC poskytol v roku 2011.
Ako prvý porazil Tetris. Chlapec dokázal to, čo sa doteraz podarilo len umelej inteligencii
Osobné stretnutie a dohoda
Vyzbrojený novou videokamerou a plný adrenalínu sa vydal do neznáma. Februárová Moskva v ňom zanechala temný prvý dojem: "Sivé nebo, hotelová izba, v ktorom nefungovala ani televízia, ani rádio a úplne mi chýbali akékoľvek informácie."
Na prepravu po Moskve si najal vodičku, ktorá mu poslúžila aj ako tlmočníčka. Doviezla ho k sovietskemu podniku Elektronorgtech dovážajúcim a vyvážajúcim počítačovým zariadeniam a programom. Ale odmietla sprevádzať ho dovnútra, pretože "ju nepozvali".
Keď zobral odvahu, vstúpil sám, a dokonca dokázal nejako vysvetliť, že má záujem kúpiť práva na Tetris. V budove v momente vypukol rozruch.
S Pažitnovom sa zoznámil vzápätí - za prítomnosti ďalších ôsmich ľudí, vrátane tých od tajnej polície KGB. Nasledovalo dlhé vysvetľovanie - sovietski úradníci sa snažili pochopiť koncepciu autorských práv na počítačové hry, ktorá im bola v tom čase nezrozumiteľná a absolútne cudzia. Napriek počiatočnej vzájomnej nedôvere priniesla Rogersova vytrvalosť svoje ovocie.
"Stal sa prvým podnikateľom, ktorý na mňa osobne urobil dobrý dojem," zaspomínal Pažitnov. "Naozaj tej hre rozumel," dodal.
Týždeň rokovania sa skončil podpísaním kontraktu, ktorý zaručoval sovietskemu vynálezcovi niečo neslýchané - osobný podiel na zisku zo všetkých predajov v zahraničí.
VIDEO: Robot získal zápis v Guinnessovej knihe rekordov. Rubikovu kocku poskladal za zlomok sekundy
Je v niečom iná
Podľa Rogersovho názoru neuveriteľná popularita Tetrisu pramení z toho, že na rozdiel od väčšiny počítačových hier založených na násilí a ničení ponúka hráčom, aby sa zapojili do budovania a tvorby.
To podľa Rogersa predstavuje ďaleko príjemnejšie trávenie času, pretože lepšie zodpovedá základným potrebám každého človeka: "Ľudia chcú niečo budovať. Pomáha im to cítiť sa lepšie."
Tetris v súčasnosti zaujíma v histórii hier čestné miesto. Aspoň raz skladať riadky sa podľa najskromnejších odhadov pokúšala aspoň miliarda ľudí.
So získavaním honorárov mával Pažitnov v prvých rokoch predsa len problémy. Nakoniec sa sovietsky programátor presťahoval do USA, založil s Rogersom firmu a začal dostávať to, čo mu patrilo Dodnes žije vo Washingtone ako bohatý a vo svete počítačových hier slávny človek.