Umelá inteligencia predbehla dobu. Čínskeho šampióna ešte poraziť nemala
Zatiaľ čo v šachu sú počítačové programy schopné poraziť elitných hráčov už od konca minulého storočia, v ázijskej stolnej hre go k tomu po prvýkrát došlo až teraz.
Opakovane porazil šampióna
Podľa článku uverejneného v časopise Nature sa to podarilo programu vytvorenému spoločnosťou DeepMind, ktorý opakovane porazil niekoľkonásobného európskeho šampióna. Podľa denníka The Guardian bol program vytvorený na inom princípe než doterajšie pokusy a víťazstvo počítača prišlo výrazne skôr, ako tipovali niektorí experti.
Program AlphaGo päťkrát za sebou porazil tridsaťštyriročného Číňana žijúceho vo Francúzsku Fan Chueja, ktorý je považovaný za jedného z najlepších hráčov pôsobiacich v Európe. Podľa britského denníka je to vôbec prvá porážka podobne elitného hráča, ktorú rad expertov čakal oveľa neskôr.
Napríklad tvorca predchádzajúceho výkonného programu Rémi Coulom predvlani vyhlásil, že potrvá najmenej desať rokov, než sa umelej inteligencii podarí poraziť špičkového majstra v ázijskej stolnej hre.
AlphaGo Artificial Intelligence Beats Human Champion In Chinese Strategy Board Game https://t.co/irr56n7vFL pic.twitter.com/nwUhEzD27I
— the home of AI info (@homeAIinfo) January 28, 2016
Predpovedá ťahy
DeepMind patriaci amerického gigantu Google však podľa programátorov zvolil úplne inú stratégiu než tvorcovia doterajších programov.
"AlphaGo predvída vývoj hry pomocou toho, že si mnohokrát za sebou prehráva zbytok partie vo svojej imaginácii," uviedol jeden zo spolutvorcov úspešného projektu David Silver. Program v sebe zahŕňa dve "nervové siete", ktoré sa snažia napodobniť štruktúru ľudského mozgu, aby bol schopný spájať jednoduché kroky do zložitejších riešení a uvažovať o nich paralelne.
Program tiež pracuje s miliónmi predtým odohraných partií, navyše sám proti sebe zohral nespočet hier, čo podľa tvorcov významne posilnilo jeho schopnosť efektívne riešiť postupnosť ťahov. Autori tvrdia, že v 57 percentách prípadov je schopný presne predpovedať budúci ťah elitného hráča.
Viac ťahov ako šach
Hra go, ktorá vznikla zhruba pred štyrmi tisíckami rokov v Číne, má jednoduché pravidlá. Na hraciu dosku väčšinou s 19 krát 19 políčkami kladú dvaja hráči svoje kamene tak, aby ohraničili čo najväčšie územie či obkľúčili čo najviac súperových kameňov.
Go má neporovnateľne viac kombinácií ťahov ako šach. Preto je podľa expertov tvorba programu úspešného v tejto hre oveľa zložitejšia ako toho šachového. Prvým známym pokoriteľom šachového šampióna sa v roku 1997 stal program DeepBlue spoločnosti IBM, ktorý porazil majstra sveta Garriho Kasparova.