Čo je to metaverzum? Pracovné stretnutia a obedy s kolegami vo virtuálnej realite
Keď sa o 50 rokov obzrieme späť do minulosti, pravdepodobne sa nám bude 2D internet, ktorý teraz všetci používame, zdať smiešny a archaický. Nielenže už nebude musieť existovať za obrazovkou, môže sa stať, že s ním budeme interagovať úplne odlišne ako dnes - hýbať objektmi pomocou rozšírenej reality aj spájať skutočné a digitálne spôsobom, ktorý si v súčasnosti nedokážeme predstaviť. Ako to však zmení náš pracovný život?
Spoluzakladateľ online bezpečnostnej spoločnosti HackerOne Alex Rice si myslí, že je potrebné veľa premýšľať o dizajne metaverza predtým, ako môže akákoľvek firma uvažovať o tom, že v ňom nechá svojich zamestnancov sa voľne pohybovať. "Predstavte si niečo neškodné, ako napríklad konverzáciu o vodnom chladiči v kancelárii," povedal. "Predstavte si však, že sa to deje v plne monitorovanom metaverznom prostredí – to bude mať určite dôsledky," vysvetlil Rice.
Žiadne súkromie?
"Ľudí by mohli vyhodiť za to, že povedali niečo, o čom si myslia, že sa to stalo len v súkromnom, neformálnom rozhovore s kolegom, ktorý je teraz predmetom hromadného firemného dohľadu," dodal Alex Rice z HackerOne.
Redaktor technického bulletinu Immersive Wire Tom Ffiske sa domnieva, že je príliš skoro začať uvažovať o práci v metaverze. "Diskusia o metaverze je stále opradená ťažkosťami a definícia je stále nejasná a diskutabilná," povedal.
Napriek tomu, že nikto nie je celkom schopný pochopiť, čo metaverzum je a čím má byť, existujú určité optimistické predpovede trhu, ako by to mohlo vyzerať. Americká spoločnosť McKinsey načrtla do roku 2030 trhovú hodnotu približne 5 biliónov dolárov, zatiaľ čo partnerská poradenská spoločnosť Gartner predpovedá, že štvrtina svetovej populácie bude do roku 2026 tráviť v metaverze aspoň jednu hodinu denne.
Hlavný analytik výskumnej spoločnosti Canalys Matthew Ball nesúhlasí. Predpovedá, že väčšina súčasných obchodných projektov v metaverze bude uzavretá do roku 2025. Myslí si, že firmy musia uvažovať o tom, či je prítomnosť v metaverze skutočne nevyhnutná, alebo len využívajú modernú technológiu. "Nie každý podnik potrebuje fungovať vo virtuálnej realite, aby jeho zamestnanci mohli komunikovať touto cestou, či využívať vizualizáciu svojich modelov," uviedol Ball. "Tak ako je komunikácia vo VR výkonná a presvedčivá, hovory cez platformy Zoom a Teams ponúkajú takmer bezproblémové alternatívy, ktoré môžu byť menej ťažkopádne," povedal Ball svoj názor.
Kreatívna riaditeľka spoločnosti RGA Tiffany Rolfeová už pracovala spolu s kolegami v takzvanom metaverze. Firma vytvorila virtuálny štadión amerického futbalu vo svete Fortnite pre telefónneho giganta Verizon počas pandémie a spolupracovali aj s Meta na vybudovaní hudobného sveta v rámci Horizon Worlds.
"Ľudia, ktorí zvyčajne navrhujú veci na počítači, si museli nasadiť slúchadlá a okuliare a spolupracovať so staviteľmi z celého sveta," povedala Rolfeová. S novými spôsobmi práce prichádzajú aj nové úvahy, napríklad, ako dlho by mali zamestnanci nosiť náhlavnú súpravu, ktorú si musia nasadiť, aby sa dostali do metaverza. "Môj tím pracoval v dvojhodinových úsekoch, kedy ju mal na sebe nasadenú," informovala Kreatívna riaditeľka spoločnosti RGA.
Skutočnosť, že ľudia už pracujú vo svetoch virtuálnej reality naznačuje, že metaverzum by sa mohlo stať našim novým pracoviskom. Každý, kto dúfa, že vymení svoje každodenné dochádzanie do práce za náhlavnú súpravu VR, si bude musieť počkať ešte veľa rokov, kým sa to stane (virtuálnou) realitou.