FOTO: Oblečenie, ktoré zomklo národ. Módny odkaz Alžbety II. pretrvá, definuje ho elegantnosť a diplomacia
Viac ako sedem desaťročí inšpirácie. Jeden z mnohých odkazov, ktoré zanechala kráľovná Alžbeta II., je ilustráciou toho, ako oblečenie dokáže zjednotiť národ. Najdlhšie slúžiaca britská panovníčka prejavila vrodené a premyslené chápanie toho, čo znamená sila odevu. Zanecháva po sebe majstrovský módny odkaz, ktorý je definovaný eleganciou a diplomaciou.
Hodnota módy a tvorba imidžu zaujala už Alžbetinho otca, kráľa Juraja VI. Snažil sa získať si späť dôveru verejnosti po tom, čo jeho brat Edward VIII. abdikoval, aby sa oženil s dvakrát rozvedenou Američankou Wallis Simpsonovou. Preto domov pozval krajčíra Normana Hartnella, aby si pre inšpiráciu prezrel zbierku umenia Buckinghamského paláca.
Zatiaľ čo sofistikovaná Wallis Simpsonová nosila najnovšiu módu, kráľ objednal pre svoju manželku a dcéry róby, ktoré podčiarkli tradície viktoriánskej éry, čím vniesli do monarchie stabilitu, vysvetľuje pre CNN Caryn Franklinová, módna komentátorka a profesorka diverzity na Kingston School of Art v Londýne.
Nová éra panovníčky
Alžbeta II. nastúpila na trón po smrti kráľa Juraja VI. v roku 1952. V tom čase bolo dôležité, aby upokojila ľud a ukázala silu nového panovníka. Predstavenie Alžbety, očarujúcej a charizmatickej panovníčky, sprevádzali vážnosť a autorita. Tie mali politikov, medzinárodné hlavy štátov a poddaných uistiť, že monarchia je v dobrých rukách.
Poznámky Royal Collection Trust (jedna z piatich častí kráľovskej domácnosti – pozn. autorky) odhaľujú, že Hartnell predložil deväť rôznych návrhov, ako by mali vyzerať korunovačné šaty. Mladá kráľovná si vybrala ôsmy, ktorý bol ozdobený vrúbkovanými vrstvami výšiviek s perlami, diamantmi a zlatými guľôčkami.
Vo veku 96 rokov zomrela kráľovná Alžbeta II. Monarchii začala vládnuť pred tridsiatkou
Posolstvo stability a spoľahlivosti
Alžbeta II. pripravila pre svetovú tlač, ktorá na ňu upínala zrak, mnoho prekvapení. "Glorious" (nádherné, majestátne) bolo údajne jej vlastné pomenovanie pre šaty, ktoré uchvátili a potešili jej poddaných. Taká bola sila odevu či oblečenia, ktorú sa panovníčka rýchlo naučila, aby sa vyhla novým trendom v móde. Módna komentátorka Franklinová uvádza, že kráľovná nikdy nepremeškala príležitosť odovzdať publiku posolstvo spoľahlivosti, stability a vytrvalosti.
Pri pohľade na archívne fotografie z jej vlády vidíme nasadenie trendov desaťročí, ako napríklad zúžené pásy z 50. rokov, kratšie sukne, šaty bez rukávov, klobúky zo 60. rokov, či turbany a výrazné potlače sedemdesiatych. Nezabudnuteľné sú aj tmavohnedé farby typické pre 80. roky.
Neskôr sa Alžbeta II. prejavila ako majsterka kabátov a šiat s ladiacimi klobúkmi v odvážnych farbách, akými boli fialová, oranžová či červená. Keďže pri jej nízkej výške bolo potrebné, aby bola ľahko spozorovaná v dave, len zriedkakedy sa obliekala do béžovej.
Premyslené triky
Hardy Amies, ďalší kráľovský krajčír, vo svojich spomienkach zhrnul nadčasovú kvalitu, ktorá je potrebná pre kráľovské vystupovanie. "Štýl je oveľa uspokojivejší ako šik. Štýl má srdce a rešpektuje minulosť. Šik je na druhej strane nemilosrdný a žije úplne pre súčasnosť," povedal.
Štýl si vyžadoval premyslenosť. V spolupráci s Angelou Kellyovou, kráľovninou osobnou asistentkou, vytvorili také návrhy, aby malo pracovné oblečenie úspech. Tkaniny poctivo testovali, aby oblečenie nešuchotalo a zabránilo sa pokrčeniu. Na dolný okraj boli pridané špeciálne lanká, ktoré slúžili ako ťažidlo. Predišlo sa tak nehodám, ktoré by mohol spôsobiť vietor.
Používali sa také látky, aby sa tiež zabránilo vytváraniu škvŕn. Kráľovná dokonca nosila odnímateľné vypchávky v podpazuší, aby zakryli prípadný pot. Na cesty do zámoria bolo oblečenie navrhnuté tak, aby jemne dopĺňalo zvyky a kultúru hostiteľskej krajiny.
Striktné dodržiavanie etikety
Biele rukavice, vždy od rukavičkárky Cornelie Jamesovej, si panovníčka menila niekoľkokrát za deň a čiapky ladila s veľmi obľúbenými topánkami na strednom opätku od Rayna alebo od značky Anello & Davide, ktoré boli pravidelne rozoberané a opravované. Celý outfit zakončila skromnou, často nosenou koženou kabelkou od Launera.
V rozhovore pre The Times v roku 2012 Stewart Parvin, ktorý pre kráľovnú navrhoval oblečenie od roku 2000, prezradil, že bolo zaradené podľa názvu a katalogizované podľa toho, kam by ho nosila a koho by stretla. "Preto si ľudia budú myslieť, že si veci raz oblečie, pretože existuje taký systém," vysvetlil Parvin. "Ak by sa mala stretnúť s prezidentom Obamom (prezidentom USA bol v rokoch 2009 až 2017 – pozn. autorky), neobliekla by si tie isté šaty."
V súkromí jazdkyňa a majiteľka dostihových koní preferovala neutrálne odtiene. Tvíd (športovo-elegentná látka – pozn. autorky), čižmy a nepremokavé látky boli doplnené charakteristickou hodvábnou šatkou v tvare trojuholníka. Na zámku Balmoral v Škótsku na rodinných dovolenkách a oficiálnych udalostiach hrdo nosila Balmoralský tartan (štvorcový tkaný vzor – pozn. autorky), ktorý navrhol princ Albert, jej praprastarý otec, dodáva módna komentátorka pre CNN.
Vzhľad ako metafora
Klobučník Stephen Jones si úplne jasne spomína na moment, keď prvýkrát videl kráľovnú. Bol vtedy ešte malý chlapec, ktorý vyrastal na vidieku v Cheshire. Očarilo ho oblečenie, ktoré mala na sebe na turné po Commonwealthe. "Bola si veľmi vedomá sily módy a myslím si, že tiež veľmi rešpektovala módne remeslo,“ spomína Jones pre Vogue. "Vedela, že jej vzhľad je metafora, ktorá sa dá použiť rôznymi spôsobmi."
Niekoľkokrát sa s Alžbetou II. stretol v Buckinghamskom paláci, na recepciách a koktejlových večierkoch. Pamätá si ju ako skvelú hostiteľku. Vždy ju fascinovalo klobučníctvo. "Bola malá, no stále mala okolo seba obrovskú prítomnosť a auru. Bolo to výnimočné. Myslím si, že symbolizovala štandard kultúry, férovosť, eleganciu, slušnosť a skromnosť. To všetko je veľmi vzácne. A bolo to skutočné, keďže existuje toľko falošného. Ona bola skutočná," dodal pre americký magazín.