Tanečník robí v potravinách, zvukár prešiel do športu. Ďurovčík kritizuje COVID automat
Veľké divadelné produkcie, ktoré nedotuje štát a sú závislé od toho, či si divák kúpi lístky, zažívajú najhoršie obdobie v histórii. Predstavenia, ktoré cestujú za divákom po Slovensku, si vyžadujú veľkú produkciu a plánovanie. Lenže COVID automat mení situáciu z týždňa na týždeň. Výsledkom sú finančné straty a sklamaní diváci. O tejto situácii sme hovorili s producentom, režisérom a choreografom Jánom Ďurovčíkom.
Veľké množstvo "ale"
"Hovorí sa, že je všetko otvorené. Ale je to otvorené asi ako keby vám v predajni povedali, otvorte, môžete tam mať zamestnancov, ale predajte len jeden rohlík. Nie tisíc rohlíkov, ale len jeden, a z toho potom vyžite," vysvetľuje Ďurovčík. Poukázal na to, že v divadle funguje veľmi veľa "ale".
Podľa Ďurovčíka je COVID automat nastavený tak, že znemožňuje divadlám, ktoré nie sú napojené na grantový a dotačný systém hrať, "pretože nemôžu hrať, keď nemajú divákov". Ďurovčík si myslí, že pri sprísňovaní opatrení by mal byť garantovaný určitý "dojazd". "Ak si niekto kúpi v septembri lístky, tak by mal vedieť, že na konci či v polovici októbra to predstavenie bude, aj keby sekery padali," hovorí. Ďurovčík má spolu so svojím súborom už aj skúsenosť, keď sa pravidlá menili priamo počas turné a zrazu zistili, že jeden z okresov prešiel do inej farby a musia tam zrušiť vystúpenie.
Ani Bratislava nie je zelená
"Nemôže to byť každý týždeň aktualizovaná vec, hore-dole," podotkol Ďurovčík k pravidlám. A ak sa systém musí aktualizovať každý týždeň, podľa režiséra by mali radšej vyhlásiť, že pre určitý segment divadelných produkcií je jednoducho zavreté. Ďurovčík pritom zdôraznil, že sa nehrá na epidemiológa a nepredstiera, že je na šírenie koronavírusu odborníkom. Za momentálnych podmienok to podľa neho na Slovesnku vyzerá, ako by divadlá mohli fungovať, pričom v praxi vlastne fungovať nesmú.
Ďurovčík poukázal na to, že ani pomerne vysoká preočkovanosť obyvateľov Bratislavy nezabezpečila zotrvanie mesta v zelenej fáze COVID automatu. Myslí si, že keby ostatné okresy videli, že zaočkovanosť pomohla hlavnému mestu, aby mohlo fungovať normálne, ľudia by si povedali, že sa tiež zaočkujú. Bola by to podľa neho motivácia v prospech vakcín.
"Môj tanečník, sólista, robí normálne v Tescu, čo nie je dehonestujúce, ale nerobí svoje povolanie a nemôže sa doňho vrátiť," priznal Ďurovčík s tým, že špičkový zvukár, s ktorým predtým spolupracoval, prešiel od umenia k športu. "Ja by som sa nesťažoval, len naozaj neviem, ako máme fungovať na základe COVID automatu," zdôraznil režisér.