Lumière opäť prekonal hranicu stotisíc divákov, bodovali aj slovenské filmy
Hoci sa slovenským filmom v domácich kinách vlani nepodarilo obhájiť historický rekord návštevnosti z predchádzajúceho roka v počte 1,4 milióna divákov, Kino Lumière svoju rekordnú návštevnosť nad stotisíc divákov z roku 2017 zopakovalo.
Najnavštevovanejší bol film o Queen
Najnavštevovanejším filmom sa v minulom roku stala snímka Bohemian Rhapsody, čo kopíruje situáciu celkovej návštevnosti slovenských kín, zo slovenských diel si najviac divákov v Kine Lumière pozrelo film Tlmočník. Rebríček najnavštevovanejších filmov roku 2018 v Kine Lumière vedie životopisná hudobná dráma Dextera Fletchera Bohemian Rhapsody (2018) venovaná legendárnej kapele Queen a predovšetkým jej spevákovi Freddiemu Mercurymu, ktorá vstúpila do kín len v novembri.
Nasleduje za ňou kriminálna dráma pretkaná čiernym humorom Tri billboardy kúsok za Ebbingom (2017) od Oscarom oceneného režiséra Martina McDonagha a trojicu najdiváckejších filmov uzatvára poľsko-britský film S láskou Vincent (2017) o živote a diele holandského fauvistu a expresionistu Vincenta van Gogha, za ktorým stojí režisérka Dorota Kobiela. Filmový projekt, prvý svojho druhu na svete, bol nakrútený kombináciou hraného filmu a animácie originálnych olejomalieb.
V desiatke najnavštevovanejších filmov Kina Lumière zabodovali aj dva slovenské tituly. Hneď za prvou trojicou skončilo roadmovie Tlmočník (2018) Martina Šulíka o dvoch starších pánoch, ktorí cestujú krížom cez Slovensko, aby spoznali pravdu o vlastnej minulosti. V TOP 10 sa umiestnil aj dokumentárny film Patrika Lančariča Válek (2018) o básnikovi a politikovi Miroslavovi Válkovi, na ktorého osobnosť autori nazerajú so snahou vypátrať korene jej kontroverzie.
10 najnavštevovanejších filmov v Kine Lumière v roku 2018:
1. Bohemian Rhapsody, r. Dexter Fletcher, 2018, USA/V. Británia
2. Tri billboardy kúsok za Ebbingom, r. Martin McDonagh, 2017, USA
3. S láskou Vincent, r. Dorota Kobiela, 2017, V. Británia/Poľsko
4. Tlmočník, r. Martin Šulík, 2018, Slovensko/Česko/Rakúsko
5. Pablo Escobar: Nenávidený a milovaný, r. Fernando León de Aranoa, 2017, Španielsko/Bulharsko
6. BlacKkKlansman, r. Spike Lee, 2018, USA7. Daj mi tvoje meno, r. Luca Guadagnino, 2017, USA/Franc./Tal./Brazília
8. Válek, r. Patrik Lančarič, 2018, Slovensko
9. Studená vojna, r. Paweł Pawlikowski, 2018, Franc./Poľsko/Ukrajina
10. Koleso zázrakov, r. Woody Allen, 2017, USA
Rozmanitosť a zvyšovanie kvality
V rebríčku desiatich najnavštevovanejších filmov figurujú aj životopisný film Pablo Escobar: Nenávidený a milovaný (2017) o neslávne známom narkobarónovi, komediálna dráma BlacKkKlansman (2018) o boji polície proti Ku-klux-klanu, milostný príbeh dvoch mladých mužov počas horúceho leta Daj mi tvoje meno (2017), čerstvo ocenený európsky film roka Studená vojna (2018) a desiatku uzatvára „enfant terrible" americkej kinematografie Wooddy Allen so snímkou Koleso zázrakov (2017).
Na jedenástej priečke sa umiestnila dráma Toman (2018) Ondřeja Trojana, divákov zaujal neuveriteľný historický príbeh rozporuplnej osobnosti Zdeňka Tomana, vlastným menom Zoltána Goldbergera, ktorý významne ovplyvnil vývoj povojnového Československa.
Celková návštevnosť v roku 2018 v Kine Lumière sa vyšplhala na 103 589 divákov, realizovalo sa spolu 3 827 predstavení. Najvyššiu návštevnosť zaznamenali opäť európske filmy, prišlo si ich pozrieť 53 199 ľudí, čo predstavuje 51 percent z celkového počtu divákov. Slovenské filmy videlo 20 013 ľudí, čo je 19 percent z celkovej návštevnosti. „Veľmi nás teší, že naše kino v minulom roku opäť navštívilo viac než stotisíc divákov. Pre nás je to veľký záväzok a zároveň znamenie, že ideme dobrou cestou,“ hodnotí uplynulý rok Zita Hosszúová, manažérka Kina Lumière.
„Myslím si, že jedným zo základných kľúčov k úspechu v kine klubového typu je cielene sa snažiť o programovú rozmanitosť a zároveň o zvyšovanie kvality projekcií a služieb vôbec. Snažíme sa zaradiť do programu nielen to najzaujímavejšie zo slovenskej distribúcie, ale aj tituly, ktoré v iných kinách diváci a diváčky nenájdu, ale zjavne by ich na veľkom plátne radi videli.“
Festivaly, prehliadky, projekty
Kino Lumière sa od svojho znovuotvorenia v roku 2011 profiluje ako arthouse a stalo sa vyhľadávaným miestom mnohých bratislavských festivalov a prehliadok. Vlani hostilo až 27 podujatí, medzi nimi MFFK Febiofest, Projekt 100, Be2Can, Crème de la crème, MFF Bratislava, Týždeň slovenského filmu, Jeden svet, Filmový festival inakosti, Festival slobody a ďalšie.
Okrem aktuálnej produkcie kino premietalo aj archívne snímky vo Filmotéke, úspešne sa realizoval vzdelávací cyklus Filmový kabinet a Filmový kabinet deťom, pokračoval obľúbený špecializovaný cyklus Music & Film a v decembri sa Kino Lumière ako jediné na Slovensku zapojilo aj do medzinárodného projektu European Cinema Night, ktorého cieľom bolo osláviť mimoriadne európske diela.
Na pôde kina sa vlani konal tiež medzinárodný odborný seminár Audiovizuálne dedičstvo: výskum, reštaurovanie, distribúcia, programovanie pri príležitosti 55. výročia vzniku Slovenského filmového ústavu, odovzdávalo sa ocenenie Dlažobná kocka´68 tvorcom spravodajských a dokumentárnych filmov z augusta 1968 a roku 1969, tematickými cyklami si kino pripomenulo všetky významné výročia minulého roka a pravidelne sa v priestoroch jeho foyer organizovali aj vernisáže a výstavy.
Nová zvučka kina
Do nového roka Kino Lumière vstupuje s novou zvučkou, s ktorou sa budú diváci stretávať na plátne pred každou projekciou. Na jej vizuálnom stvárnení sa podieľali animátori Peter Košťál, Pavol Ďurák a Viktor Šefčík a hudbu k nej skomponoval Michal Novinski. „Ide o podobnú zostavu tvorcov, ktorá už v minulosti pracovala na aktualizácii historickej zvučky Viktora Kubala z archívnych zbierok SFÚ, realizovanej v súvislosti s projektom Digitálna audiovízia,“ hovorí Marian Brázda, vedúci edičného oddelenia SFÚ.
Zvučka vychádza z loga Kina Lumière a jej základom je princíp vzniku svetla a parafráza jeho cesty, ktorá privedie divákov do kinosály. „Hoci jednou z hlavných požiadaviek zadávateľa bolo integrovať v obsahu zvučky štvoricu nepísaných zásad návštevníka Kina Lumière – počas predstavenia nevyhotovujem žiadny zvukový ani obrazový záznam, nepoužívam mobilný telefón, nekonzumujem jedlo alebo nápoje, zato na svojom mieste zotrvám až po záverečný titulok –, jej ústredným motívom je predovšetkým svetlo. Práve ono je totiž jedným zo štyroch paralelných významov francúzskeho výrazu Lumière v názve kina,“ uzatvára Brázda. Zvučka kina sa objaví na štyroch plátnach Kina Lumière od februára 2019.